Dan
Š110R - majitel: Dan místo výskytu:
Jak to všechno začalo
A výsledek ?
Technický popis:
Motor: Škoda 120 LS v eRkovém bloku, vačka Š110R ( 247/247 ) leštěné kanály, sací potrubí orig. z eRka, klika přebroušená, válec+písty nové, pístní kroužky Gotze, karburátor SEDR 2933 přetryskovaný, svíčky Champion L82YC, alternátor Bosch 12V/120A
Karoserie: Čtyřoké čelo, kastle model 1980, zatím černé nárazníky a ozdobné lišty, interiér laděn do modra, nově čalouněné sedačky ( vlastní práce )
Nápravy: Š120 úzký typ, pětistupňová převodovka ze Š130, stálý převod 3.9, nové tlumiče.
Kola: anglická METEOR II - 5Jx13", pneu 175/70 R13 Michelin Energy
Jízdní výkony: Maximálka ani zrychlení zatím neměřeno - kvůli čerstvému motoru, zatím jsem jel 140 km/h
Historie: Auto zakoupeno v roce 1999 za 5.000,- Kč. Byla to totální vražda. Bez podlah, podběhů, kapoty shnilé, motor nešel ani nastartovat a kompresní tlaky měl 7,7,8,6. Skoro vše bylo původní ale totálně zdevastované. Musím tímto poděkovat svému tátovi, bez jehož vydatné pomoci by auto určitě už nikdy nejelo. Tak jsme se pustili do práce. Rozdělávat šlo vše dobře, protože se 90% všech šroubů ukroutilo. Auto bylo během pár dnů úplně odstrojené. Holý skelet dostal komplet nové podlahy, podběhy, přední blatníky, a zadní čelo, zánovní kapoty a dokonce i kousek střechy. Už jsem si myslel, že to nikdy nedáme dohromady. Po dlouhém období období přišlo období nátěrů.
Při vyvařování kastle se našla chvíle na zabudování pětikvaltu. Muselo se sice trochu řezat ale výsledek je suprový. Převodovka je ze Š130, takže jsem musel rozpůlit a vyměnit diferenciál. Ten původní je totiž přizpůsoben na hnací hřídlele typu Lobro. Talířové kolo zůstalo původní, takže převodovka nehučí.
Nápravy byly shnilé jako liška. Přední náprava dostala nová spodní ramena a tlumiče. Zadní poloosy jsem našel v kovošrotě nové !! ( Prý je tam přivezli cigání ) Motor jsem převezl do sklepa a pustil se do něj. Kupodivu neměl klikový hřídel ještě tak strašné vůle, ale byl stejně vyměněn za hřídel ze Š120. ( Kvůli zdvihu 72 mm ) Po změření časování jsem k mé radosti přišel na to, že vačka je z eRka. Nejdříve byl udělán spodek motoru. Pak přišla na řadu hlava. Ventily se přebrousily a následně důkladně zabrousily. Největší fuška byla vyleštit kanály. Dělal jsem to stopovými bruskami a vrtačkou. Ve finále přišla ke slovu vzduchová bruska a gumové kotoučky ( 25.000 otáček ). Kanály se lesknou jako zrcadlo. Karburátor SEDR jsem koupil nový, ale dostal hlavní trysku o 5 setin větší. Erková vačka to potřebuje. Uvažoval jsem o zkráceném sání, ale nejsem si jist. Podle mne bude motor sát hodně teplej vzduch a tudíž bude malá objemová účinnost sání motoru. ( Možná se mýlím ) Komplet zrenovovaná byla elektrická instalace. Kvůli žárovkám 100/80W v hlavních a 100W v pomocných světlometech. Ještě se chystám na dodatečnou montáž dalšího páru po 100W. Změny se též dožádal alternátor. S plnou zátěží ( i plánovanými svěětly ) je odebírán proud o hodnotě bezmála 70 Ampér. Na to by původní alternátor 12V/35A asi nestačil. Proto jsem si sehnal alternátor z vozu Chrysler Voyager, který se pyšní hodnotami 12V/120A. se zvýšeným přenosem výkonu se náš řemen Rubena neporadil, proto jsem jej nahradil řemenem Contitech, který je výborný.
Nakonec bych chtěl říci, že má renovace není 100% a auto má mnoho malých nedostatků. Taky jej nevystavuji, abych se chlubil nebo tak, ale protože jej mám rád a chci se podělit o zkušenosti s Vámi ostatními. Dle mého názoru je eRko nejdokonalejší vůz v naší galaxii a žádné jiné auto se mu nemůže rovnat. Na eRku se mi líbí design, motor, interiér, zkrátka vše. Nemám rád lidi, kteří berou eRko jako věc. U mne je to plnohodnotný člen rodiny, kterému chodím každý večer do garáže přát "Dobrou noc".
PS: Nikdy na své auto nekřičte, protože pak přestane jet. ( To je fakt !!! )
Dan
|